Sunday, January 20, 2013

Suara Gelandangan

Suara-suara enteng telah lama mengetuk gegendang telingaku,
Sehingga aku sudah lali dengan irama si pencaci.

Aku tabur rasa sakit ini di jalan,

Aku tahan rasa pedih ini sendiri, tanpa sesiapa di sisi.

Lorong kotor yang kau jijikkan ini,
Jalan sempit yang kau hinakan ini,
adalah rumahku.

Walaupun ditembak berkali-kali,

Dijatuhkan sejuta kali,

Aku takkan mudah tersungkur untuk kau yang bukan beri aku nadi, tapi buat aku mati.
Untuk apa aku menyerah?

Biarpun aku manusia gelandangan,

Jiwa ini masih jiwa seorang manusia,

Yang punya rasa ingin bahagia.
Punya rasa ingin dikasihi.

Sekali lagi rasa sakit ini aku tahan-kerna aku yakin Tuhan sudah tetapkan perjalanan hidupku.

dan malam ini, airmata aku jadi saksi.

Tumpah pada jalanan yang menghidupkan aku-membesarkan aku dengan erti hidup sebenar.

No comments:

Post a Comment