Thursday, December 15, 2011

DIALOG DENGAN TUHAN

Hari ini aku tersungkur,

esok aku jatuh,

lusa aku lemah.

mungkinkah kalau berterusan begini aku akan mati?

Tidak. Aku takkan mengalah dengan secebis kedukaan,

aku takkan menyerah dengan sebesar zarah keperitan,

aku tak mahu tunduk dengan ego kesedihan.

sebab aku takut aku tersungkur di lorong kesusahan.

kerana aku sedar, orang yang lemah mudah dihasut godaan,

orang yang gusar cepat diserang ketidakwarasan,

orang yang kecewa akan hilang daya fikiran.

maka sudah tentu akhirnya hanyut dengan bisikan syaitan.

Aku mahu bangkit walaupun hakikatnya aku lemah.

aku tak mahu tersungkur, jatuh, lemah seterusnya mati.

ramai lagi orang yang menanggung keperitan, bukan aku sorang.

nah . mereka masih bisa hidup dan ketawa dengan hidup mereka,

inikan pula aku hanya menerima ujian kecil daripada Tuhan?

Bangun. Ya aku perlu bangun. hidup perlu bergerak. Nadi harus sentiasa berdenyut.

ramai lagi orang yang malang, terima ujian besar,

namun hidup mereka sentiasa diberkati kerna mereka tak pernah menyesali takdir dan ujian Tuhan.

inikan pula aku yang baru sahaja digertak dengan cubaan?

Bangkit. gerakkan fikiran. hayunkan kaki.

Bangkit aku bukan kerana kecewa tapi bangkit aku kerana aku yakin ini adalah hikmah.

Hikmah dari Tuhan, satu ganjaran lumayan,

aku belajar bersyukur, Tuhan.

AyenZachery Wartawan Skandal . Azreen Said 2011.

Dialog dengan Tuhan.

No comments:

Post a Comment