Friday, January 20, 2012

Jangan cepat jatuhkan hukuman.

Diam bukan kerna lemah

Kita masih punya jiwa. Tolong jangan hukum orang kerana tak punya apa-apa. Kita masih punya harga diri yang bukan enteng untuk sesiapa persendakan. Diam kita bukan kerna lemah, kerna kita sedang memerhatikan gelagat manusia yang sering berkata-kata. Jatuh hukum sampai mati. Kasihan kan? Diam itu bagus kerna takut segala lontaran yang keluar dari mulutnya membinasakan diri sendiri. Bukankah diam itu lebih bagus dari berkata-kata? takut timbul prasangka. Jadi diam sahaja dan senyum. Jadi jangan hukum orang itu lemah.


Menangis bukan kerna  tewas.

Apa orang yang menangis itu tanda dia tewas? orang yang menangis itu tanda dia mengumumkan kekalahan? jangan. jangan hukum orang sedemikian. Menangis bukan tanda kita lemah, tapi kerna kita juga manusia, kadang-kadang tak dapat bendung kecewa. Sekeras mana hati, seteguh mana jiwa, janagn kita lupa yang kita juga manusia yang punya perasaan sedih. Menangislah. Menangis itu terapi. Terapi untuk kita muhasabah diri kita . Terapi untuk kita pandang dan fikir kita hidup untuk apa. Menangis itu kan salah satu penghapus dosa. Jadi, persetankan kata-kata yang bilang kau menangis sebab tewas. Mereka tak lalui lagi hukum dunia.


Tunduk bukan kerna gentar.

Orang yang selalu tunduk selalu dikata gentar. Takut pada lawan, ikut sahaja telunjuk. Itu salah. Jangan cepat bagi tafsiran yang boleh menjatuhkan orang. Tunduk dia bukan sesekali gentar. Itu kerna dia hormat. Hormat untuk orang yang benar. bukan pada orang yang salah. Tak salah kita tunduk tanda kita sokong apa sahaja keputusan. tapi awas, jangan tunduk pada orang yang ternyata tidak benar, egois dan menggunakan kepantingan semata-mata. Gunakan kebebasan bersuara. Suarakan yang benar dan nyatakan saja kalau salah. Buat apa kalian tunduk bagi orang yang tak tahu menilai antara yang benar atau pun tidak. Kalau mahu orang hormat kita, kita harus hormat orang. Tunduk dan hormat. bukan tunduk kerna gentar.


Tersungkur bukan kerana gagal

Sakit, parah bila kita di tolak dunia. Sakit yang kita rasakan lebih perit bila tiada sesiapa yang hulurkan tangan. Ramai yang anggap tersungkur kerna gagal. bukan. Tapi tersungkur kita kerna Tuhan mahu kita celik mata. Dia tak mahu kita asyik berada di langit sampai kita lupa apa yang ada di daratan. Dia mahu kita sentiasa toleh ke bawah. Perbaiki diri dan bukan menongkah dada. Jadi kalau kalian tersungkur. Bersyukurlah Tuhan bagi tanda. Itu tanda Dia sayang. 

Jadi manusia jangan cepat hukum orang kerna kita juga akan dihukum Tuhan. Bukankah kita juga manusia yang masing-masing punya nafsu untuk buat mungkar? - AZWS

No comments:

Post a Comment